måndag 21 maj 2007

ofrivilligt fermenterade sojabönor

Appropå en kompis blogg om fermenterade sojabönor; jag har försökt göra groddar på sojabönor i ett par dagar. Vad jag kan se har bara ca 5% av dem fått svans - vilket vad jag förstått är en indikation på att groddningen lyckats. Däremot luktar de illa. Riktigt illa. Inte sådär som parmesan att det luktar illa men man inser att det nog smakar gott ändå. Inte heller som vissa maträtter som luktar illa när det lagas men smakar gott till slut. Nej, de här luktar ruttet, jäst och högst suspekt. Jag vet inte om jag vågar äta dem men ändå fortsätter jag skölja dem och just nu står de och får ljus så att de får blad - det ska vara bra har jag hört.

Välkommen, välkommen. Låt mig ta din rock. Får det lov att vara några ruttna sojabönor? Det växer löv på dem.

Inga kommentarer:

 

Copyright 2008 Anders Sjölander