torsdag 31 maj 2007

bakom, mellan, under, dolt

Det är Något i mitt kök. Något i mitt kök luktar illa. Det är Något i mitt kök som luktar illa och jag vet inte var det gömmer sig. Något i mitt kök är kanske en smutsfläck eller något utspillt.

Kanske är Något i mitt kök en bit sopor som lossnat från en större ansamling sopor, ramlat ner bakom rören i skåpet under diskbänken. Kanske är Något i mitt kök något som kokat över och runnit ner mellan köksbänken och spisen. Kanske är Något i mitt kök ett litet djur som krupit in under något som inte går att flytta och dött. Kanske... Ja, kanske är Något i mitt kök något som bodde i mitt hem redan innan jag flyttade in; något litet, som håller sig dolt, som vill ha hemmet för sig självt, som skapar stank och ondska, som slår mig i huvudet när jag sover så jag får migrän och gör de jag älskar illa, som viskar saker i mitt öra när jag är ouppmärksam så att jag aldrig hinner koncentrera mig på en idé tillräckligt länge för att fullfölja den, ja kanske allt som är dåligt i mitt liv beror på Något i mitt kök.

O, Något i mitt kök, vare sig du är sopor, kladdig fläck, dött djur eller oknytt, varför avlägsnar du dig inte? O, Något i mitt kök, plocka, torka, begrav dig! Vik hädan, o Något i mitt kök! Slink ut genom balkongdörren när jag inte ser; jag tror grannen skulle må bra av migrän ty han spelar hög musik och hava inga problem. Bege dig från mitt hem självmant så att jag själv inte tvingas leta efter dig och plocka, torka, begrava dig.

Försvinn. Snälla?


---
Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer:

 

Copyright 2008 Anders Sjölander